کد خبر: ۹۵۱۱
۰۱ تير ۱۴۰۳ - ۱۷:۰۰

المهدی (عج)؛ محله‌ای که نامش را از مسجدش گرفت

نام این محله از قدیمی‌ترین مسجد محدوده کوی سیدی گرفته شده که هنوز تنها مسجد این محله است و در سال ۱۳۵۷ توسط اولین ساکنان در محدوده سیدی ساخته شده است.

تاریخچه

محله المهدی (عج) در گذشته همراه با محلات سیدی، قائم، انقلاب و بهارستان کوی سیدی را تشکیل می‌دادند. کوی سیدی در دهه ۳۰ توسط مرحوم سیدمحمود سیدی با حفر چاه آباد شد. نام این محله از قدیمی‌ترین مسجد محدوده کوی سیدی گرفته شده که هنوز تنها مسجد این محله است و در سال ۱۳۵۷ توسط اولین ساکنان در محدوده سیدی ساخته شده است.

مسجد المهدی (عج) یکی از مساجد محوری در محدوده محلات سیدی است که در آن برنامه‌های اجتماعی و فرهنگی بسیاری انجام می‌شود. در این محله چشمه آبی نیز وجود داشته است.

 

المهدی (عج)؛ محله‌ای که نامش را از تنها مسجد فعالش گرفته است

 

بافت

محله المهدی (عج) ۷۰ هکتار دارد و به‌طور میانگین در هر هکتار آن ۹۹ نفر سکونت دارند. اراضی این محله کوچک و جمع‌وجور دارای ۳۱ درصد کاربری مسکونی، ۲۱ درصد کاربری صنعتی و ۱۰ درصد کاربری حمل‌ونقل و انبار است. مرکز خرید آفتاب و مرکز تجاری امیر و سازمان مدیریت پسماند بخش زیادی از مساحت این محله را از آن خود کرده‌اند. بیشتر منازلی که در این محله وجود دارد، دوطبقه است. بیشتر جمعیت این محله کمتر از ۴۰ سال هستند.

 

المهدی (عج)؛ محله‌ای که نامش را از تنها مسجد فعالش گرفته است

 

دسترسی

وجود خیابان کوشش، بزرگراه شهید سلیمانی و بولوار شهید اصلانی (صبا) دسترسی به این محله را برای خودرو‌ها آسان کرده است. اما هنوز ایستگاه قطارشهری در این محله وجود ندارد و نزدیک‌ترین ایستگاه مترو به آن ایستگاه ۱۷ شهریور است. بااین‌حال، بر اساس نقشه خطوط مترو مشهد، در آینده خط ۳ از این محله می‌گذرد. اهالی این محله به‌طور میانگین با پیمودن ۱۰۱ متر راه می‌توانند به سی ایستگاه اتوبوس در بولوار‌های کوشش، مهدی، صبا، قائم و بزرگراه شهید قاسم سلیمانی دسترسی داشته باشند.

 

المهدی (عج)؛ محله‌ای که نامش را از تنها مسجد فعالش گرفته است

 

امکانات فرهنگی و رفاهی

  • مراکز تجاری امیر و آفتاب در محله المهدی (عج) یکی از پاتوق‌های مهم خرید جهیزیه و لوازم خانگی در مشهد است که مخاطبانی از سراسر شهر و کشور دارد.
  • راسته تجاری خیابان مهدی به فروشگاه‌های تأمین مایحتاج روزانه و همچنین فروش پوشاک اختصاص دارد، اما مغازه‌های راسته خیابان صبای غربی بیشتر به لوازم یدکی خودرو و تعمیرگاه اختصاص دارد.
  • بوستان ترافیک در محله المهدی (عج) محل مناسبی برای آموزش قوانین راهنمایی‌ورانندگی با شیوه‌ای نوین به کودکان است و در طول سال پذیرای گروه‌های دانش‌آموزی است.
  • بوستان شادی تنها بوستان محله المهدی (عج) است و کتابخانه این بوستان یکی از مراکز فرهنگی فعال در منطقه ۷ است.
  • بخش اداری مدیریت پسماند شهرداری مشهد در این محله قرار دارد.
  • محله المهدی (عج) فقط یک مسجد و چهار دبستان دارد.
  • این محله درمانگاه عمومی ندارد و شهروندان آن به‌طور میانگین برای دسترسی به درمانگاه باید ۸۹۶ متر راه بپیمایند.

 

المهدی (عج)؛ محله‌ای که نامش را از تنها مسجد فعالش گرفته است

 

حدود جغرافیایی

محله المهدی (عج) از سمت شرق و شمال به بزرگراه شهید قاسم سلیمانی، از غرب به بولوار کوشش و از جنوب به خیابان مهدی محدود می‌شود. این محله با محله‌های کوی پلیس، قائم و سیدی همسایه است. معابر این محله شامل بولوار صبا، شهید نقیب‌فرد، قائم، شهید دایی، مهدی‌زاده، ولی‌عصر (عج)، خلج، دلاوری، حقیقی و خیابان مهدی است.

ارسال نظر
آوا و نمــــــای شهر
03:44